האם פירות וירקות אורגניים באמת בריאים יותר?

האם פירות וירקות אורגניים באמת בריאים יותר?

 

מזון אורגני צובר פופולריות בשנים האחרונות, כאשר אנשים מודאגים יותר ויותר מהשפעת חומרי הדברה ודשנים סינתטיים על בריאותם ועל הסביבה. פירות וירקות אורגניים, במיוחד, נחשבים לעתים קרובות בריאים יותר מאשר עמיתיהם הגדלים באופן קונבנציונלי. אבל האם הם באמת כך? בואו נסתכל מקרוב.

 

מה המשמעות של "אורגני"?

 

ראשית, הבה נגדיר למה אנו מתכוונים ב"אורגני". חקלאות אורגנית היא שיטה לגידול יבולים הנשענת על תהליכים טבעיים ונמנעת משימוש בחומרי הדברה סינתטיים, דשנים ואורגניזמים מהונדסים גנטית (GMO). במקום זאת, חקלאים אורגניים משתמשים בטכניקות כמו מחזור יבולים, קומפוסטציה והדברה טבעית כדי לשמור על בריאות הקרקע ולהדברת מזיקים ומחלות.

 

חקלאות אורגנית שמה דגש גם על קיימות סביבתית, לרבות הגנה על המגוון הביולוגי, הפחתת השימוש במים ומזעור השימוש בדלקים מאובנים. התקנים האורגניים משתנים בהתאם למדינה, אך באופן כללי, חקלאים אורגניים חייבים לעקוב אחר הנחיות קפדניות ולעבור בדיקות סדירות כדי להבטיח עמידה בדרישות.

 

תכולת חומרים מזינים של תוצרת אורגנית לעומת תוצרת קונבנציונלית

 

בכל הנוגע לתכולת החומרים התזונתיים של ייצור אורגני לעומת קונבנציונלי, יש ויכוח מסוים. כמה מחקרים העלו כי פירות וירקות אורגניים מכילים רמות גבוהות יותר של חומרים מזינים מסוימים, כגון ויטמין C, ברזל ומגנזיום. לדוגמה, מחקר משנת 2012 שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שלאוכמניות אורגניות יש רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון מאשר באוכמניות הגדלות באופן רגיל.

 

עם זאת, מחקרים אחרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בתכולת החומרים התזונתיים בין תוצרת אורגנית לתוצרת קונבנציונלית. מטה-אנליזה משנת 2012 שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine ניתחה נתונים מ-240 מחקרים ומצאה שתוצרת אורגנית לא הייתה גבוהה יותר בחומרים מזינים באופן עקבי מאשר תוצרת קונבנציונלית.

 

גורם אחד שעשוי להשפיע על תכולת החומרים התזונתיים של פירות וירקות הוא איכות האדמה בה הם גדלים. שיטות חקלאות אורגניות המתמקדות בבריאות הקרקע עשויות להוביל לרמות גבוהות יותר של חומרים מזינים מסוימים, שכן אדמה בריאה יכולה לעזור לצמחים לספוג יותר חומרים מזינים מהאדמה. עם זאת, חקלאים קונבנציונליים יכולים גם לנקוט בצעדים לשיפור בריאות הקרקע, כגון על ידי הוספת קומפוסט או גידולים סיבוביים, כך שזה לא בהכרח ייחודי לחקלאות אורגנית.

 

שאריות חומרי הדברה בתוצרת אורגנית לעומת תוצרת קונבנציונלית

 

אחת הסיבות העיקריות שאנשים בוחרים בתוצרת אורגנית היא להימנע מחשיפה לחומרי הדברה. חומרי הדברה הם כימיקלים המשמשים להדברת מזיקים ומחלות בגידולים, אך הם יכולים גם להזיק לבריאות האדם אם הם נבלעים בכמויות גבוהות.

 

חקלאות אורגנית אמנם אינה משתמשת בחומרי הדברה סינתטיים, אך היא מאפשרת שימוש בחומרי הדברה טבעיים מסוימים הנחשבים לפחות מזיקים. עם זאת, חקלאים אורגניים חייבים להקפיד על כללים נוקשים לגבי שימוש בחומרי הדברה, והשאריות שנמצאות על תוצרת אורגנית נמוכות בהרבה מאלה שנמצאות בתוצרת שגדלה באופן קונבנציונלי.

 

מחקר משנת 2012 שפורסם ב-Journal of Environmental Research and Public Health מצא שבתוצרת אורגנית יש רמות נמוכות משמעותית של שאריות חומרי הדברה מאשר תוצרת שגדלה באופן קונבנציונלי. מחקר אחר שפורסם באותו כתב עת ב-2014 מצא שמעבר לתזונה אורגנית למשך שבוע אחד בלבד הוביל להפחתה משמעותית בשאריות חומרי הדברה בשתן של משתתפי המחקר.

 

סיכום

 

אז האם פירות וירקות אורגניים באמת בריאים יותר מאלה שגדלים באופן רגיל? התשובה אינה חד משמעית. בעוד שמחקרים מסוימים מצאו שתוצרת אורגנית עשויה להכיל רמות גבוהות יותר של חומרים מזינים מסוימים ורמות נמוכות יותר של שאריות חומרי הדברה מאשר תוצרת רגילה, מחקרים אחרים לא מצאו הבדלים משמעותיים. חשוב לציין שתכולת החומרים התזונתיים של התוצרת יכולה להיות מושפעת ממגוון גורמים, כולל איכות הקרקע, תנאי מזג האוויר ושיטות אחסון והובלה.